Translate

sâmbătă, 11 noiembrie 2017

Trotineta - mobilitate cu costuri minime si beneficii maxime


    Nevoia de mobilitate si solutiile alternative  
    Ca locuitor al celui mai aglomerat oras din Romania, am fost preocupat si eu, ca toti ceilalti, de gasirea unei metode de deplasare rapide si ieftine dintr-un punct intr-altul in conditiile in care nevoia de mobilitate este una cotidiana si as spune chiar vitala. Autoturismul personal - aparent cea mai comoda metoda mai ales daca ai unul care consuma relativ putin - se dovedeste tot mai frecvent a nu fi unul tocmai ieftin si nici rapid, chiar daca, aparent, esti tentat sa consideri ca, asistat de aplicatii gen Waze sau Google Maps, te vei deplasa intr-un timp scurt. Iar daca te mai numeri si printre persoanele preocupate de a avea o viata activa si/sau de protectia mediului inconjurator, atunci gasirea unei solutii alternative la tot ceea ce implica utilizarea unui motor devine cu atat mai stringenta.

    Prima alternativa care ar veni, probabil, in mintea celor mai multi este bicicleta. De altfel, bicicletele, cel putin in Bucuresti, incep sa apara tot mai frecvent in peisaj insa utilizarea lor, cel putin la noi, este mult sub media europeana in zonele urbane. Iar daca ma intrebati pe mine, cred ca exista si unele dezavantaje care fac ca bicicletele sa nu se inmulteasca in Bucuresti intr-un ritm prea rapid. In primul rand, lipsa infrastructurii; daca vrei sa mergi in Bucuresti cu bicicleta, nu prea ai pe unde. Trotuarele sunt inguste si aglomerate, strazile ocupate de un trafic infernal iar pistele special destinate sunt cvasiabsente. Apoi bicicleta nu este chiar un accesoriu mic si necesita spatiu de depozitare ori majoritatea bucurestenilor sunt locuitori la bloc, acolo unde spatiu de depozitare al unei biciclete poate fi o problema. Nu in ultimul rand, pretul de achizitie nu este intotdeauna mic iar lui i se adauga si costurile de intretinere.  
    In afara de bicicleta, exista si solutii mai putin conventionale dar si cu o probabilitate de utilizare scazuta datorita dificultatii in folosirea lor: skateboardul si rolele.
    Nu in ultimul rand - si aceasta este solutia la care ma voi referi in acest articol - exista varianta utilizarii unei... trotinete. Trotinetele pentru adulti sunt un mijloc de deplasare aparut relativ recent in peisajul nostru urban si am urmarit in mod special, in ultimul timp, sa vad cate trotinete intalnesc pe zi, pe strada. Va marturisesc ca niciodata nu m-am intalnit cu mai mult de 2-3 pe parcursul unei zile intregi. Ce recomanda, totusi, trotineta, ca fiind - din perspectiva mea - cel mai convenabil mijloc de mobilitate urbana?

    Trotineta - o solutie ieftina si minimalista de mobilitate in oras
Aceasta mica platforma cu doua roti (sau mai multe, in unele cazuri) propulsata prin impingerea piciorului pe sol si dirijata cu ajutorul unui ghidon, se evidentiaza mai ales prin dimensiunile ei reduse si usurinta utilizarii. Practic, oricine poate folosi o trotineta fara sa a fi nevoie sa aloce timp, in prealabil, pentru a invata sa o utilizeze, asa cum se intampla in cazul bicicletei sau, mai mult, in cazul rolelor ori skateboardului. Pur si simplu, te urci pe ea, incepi sa dai dintr-un picior si gata: te-ai pus in miscare. Modelele actuale, oferite spre comercializare, au si marele avantaj ca se pliaza foarte rapid si ocupa foarte putin spatiu pentru depozitare. Marele avantaj in cazul calatoriilor in oras, este dat de manevrabilitatea foarte usoara a acesteia si de spatiul restrans destinat pentru utilizare. Cu o trotineta te poti strecura suprinzator de usor pe trotuar, printre celilalti pietoni dar iti confera si posibilitatea unei deplasari in viteza, o viteza oricum mai mare decat cea dezvoltata atunci cand te deplasezi pe picioare. Desi nu este la fel de rapida ca o bicicleta, totusi in oras probabilitatea de a te deplasa intre doua puncte cam in acelasi timp sau chiar mai repede decat cu o bicicleta, este mare pentru ca, de cele mai multe ori, nici cu bicicleta nu te poti deplasa foarte rapid.
   Un alt avantaj major in cazul trotinetei, este pretul. O trotineta destinata strict deplasarii prin oras, fara pra mari pretentii in materie de dotari si caracteristici pentru performanta, poate fi achizitionata pornind de la 150-200 de lei, pret pe care il amortizeaza, daca inlocuieste autoturismul personal, in primele 2 saptamani de utilizare.

    Comparatie cu bicicleta...
    Iata, am gasit pe wikipedia un text foarte interesant privind comparatia dintre o trotineta si o bicicleta, pe care il redau aici, integral, in citat:
    "Spre deosebire de o trotinetă propulsată prin împingere cu piciorul, o bicicletă are un scaun și tren de condus, care aduce o viteză mai mare, cost, greutate și în vrac. La sfârșitul unei călătorii o trotinetă pliantă poate fi mai ușor de îndoit și transportat în interior decât o bicicletă rabatabilă sau chiar o bicicletă portabilă. Chiar și o trotinetă care nu se pliază este mai ușor de transportat în locuri aglomerate, din moment ce nu are pedale care ies în afară. Astfel, un ciclist are avantaje în călătorii mai lungi și spațiile deschise, în timp ce o trotinetă are avantaj în călătorii mai scurte și în zone mai aglomerate. Trotinetele au rareori un portbagaj, astfel încât conducătorul transportă marfa cu un rucsac sau o geantă.
    La viteze minime o bicicletă este greu de controlat în timp ce se pedalează, motiv pentru care, uneori, bicicliști se lovesc când traficul este dens sau în alte condiții în cazul în care aceștia nu pot profita de viteza bicicletei. Datorită stabilității superioare a trotinetei la viteză mică, accesul acesteia este permis pe mai multe trasee decât bicicleta în cazul în care mersul pe bicicletă este interzis.
    Având în vedere că picioarele sunt mai aproape de nivelul solului, este mai ușor să te urci pe trotinetă decât să faci un pas peste cadru unei biciclete, prin urmare, conducătorul poate merge alternativ pe jos sau cu împingere, depinzând de starea sa fizică sau de starea drumului de urmat. Trotinetele cu roți mari, cum ar fi Kickbike, permit un antrenament mai eficient de formare decât bicicletele standard, astfel întregul corp este angajat în efortul de propulsare cu piciorul. Împingerea cu piciorul a trotinetei cu roți determină un stres mai redus la nivelul genunchiului decât o face pedalarea pe o bicicletă."

Ce e important sa stiti daca optati pentru o trotineta?
    Sunt cateva lucruri de care trebuie sa tineti cont atunci cand optati pentru achizitionarea unei trotinete. 
    In primul rand, este util ca ghidonul sa fie reglabil pe inaltime. In caz contrar, riscati sa stati intr-o pozitie incomoda care va poate afecta coloana vertebrala (daca ghidonul e prea scurt) sau manevrabilitatea (daca ghidonul e prea lung).
    In al doilea rand, este mai util sa va luati o trotineta pliabila pentru ca este mult mai usor de transportat si/sau depozitat atunci cand nu o folositi.
    In al treilea rand, va spun ca este important sa aiba un sistem de franare instalat. Va fi mult mai usor de franat, mai ales atunci cand va deplasati cu viteza mai mare sau sa pastrati viteza sub control la coborari.
    In al 4-lea rand, trebuie sa va alegeti o trotineta cu dimensiunile rotilor adaptate nevoilor voastre. Trebuie sa stiti ca trotineta, cu cat are roti mai mari, cu atat poate dezvolta o viteza mai mare insa accelerarea devine mai greoaie. Exista trotinete cu roti foarte misic, fara spite, pana la trotinete cu roti de dimensiunile celor de bicicleta. Eu recomand, pentru oras, o trotineta de genul celei cu rotile din imagine (asa mi-am achizitionat si eu), adica nu foarte mari insa cu o dimensiune care asigura si devoltarea unei viteze ceva mai mari acolo unde terenul va permite.
    In al cincilea rand, trebuie sa tineti cont daca optati pentru o trotineta cu suspensii sau nu. In principiu, suspensiile nu sunt necesare  pe un drum drept si la viteza mica, insa atunci cand va deplasati ceva mai rapid si daca mai aveti denivelari in cale, atunci suspensiile sunt recomandate pentru a va proteja articulatiile.

    Experienta mea cu trotineta
    Si dincolo de toate informatiile mai mult sau mai putin abstracte legate de achizitionarea si utilizarea trotinetei, hai sa va dau cateva detalii despre experienta mea concreta legata de trotineta pe care o folosesc cel putin pentru a ma deplasa aproape zilnic la si de la serviciu. 
    Astfel, o distanta de 3,8 km (de acasa la serviciu sau invers) pe care, in conditiile obsinuite de trafic matinal si de dupaamiaza, o parcurg cam in 20 de minute cu masina (uneori chiar si 40), cu trotineta o parcurg in 25 de minute, cu o viteza medie de 8,8-8,9 km/h. Si trebuie sa va spun ca traversez o zona foarte aglomerata atat din punct de vedere al traficului rutier, cat si pietonal (din Vasile Lascar in Calea Plevnei, traversand centrul orasului).
    Din punct de vedere al activitatii fizice, efortul depus consuma cam 285 kcal in cele 25 de minute, la un HR de 65-70% (zona 3 de efort cardiac, adica un efort moderat). Inmultiti asta cu 2/zi (ca sunt doua drumuri: dus si intors) si rezulta o doza semnificativa de miscare zilnica care va asigura necesarul de activitate care sa compenseze orele de inactivitate fizica din timpul programului de serviciu.

    Concluzia pe care o trag eu acum, la final, este ca utilizarea trotinetei este una dintre cele mai profitabile alternative intrucat, pe langa investitia mica pe care o presupune, atrage o serie de economii financiare in cazul in care inlocuiti autoturismul personal, taxiul sau chiar mijloacele de transport in comun, dar si beneficii pentru sanatate pentru ca faceti un antrenament de tip cardio in timpul caruia ardeti calorii, tonifiati muschii trenului inferior si activati metabolismul. Nu pot decat sa va doresc succes in alegerea pe care o veti face si sa sper ca informatiile pe care le-ati gasit in acest articol va vor fi utile in acest sens.
    Iata si un filmulet sugestiv despre cum poate fi utilizata o trotineta in regim off-road .


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Spune-ti parerea! Iti voi raspunde in scurt timp.